Imperiul cu picioare de otel
La sfarsitul saptamanii trecute, numarul unu mondial in siderurgie - Mittal Steel - si-a anuntat intentia de a prelua rivala Arcelor, o miscare pe care oficialii companiei au descris-o drept "ostila". Lakshmi Mittal (55) si-ar putea consolida astfel pentru mult timp de acum inainte pozitia de lider pe piata otelului, fapt care i-ar putea aduce un alt titlu, "stocat" de ani buni in "fisierele" fondatorului Microsoft, Bill Gates.
La sfarsitul saptamanii trecute, numarul unu mondial in siderurgie - Mittal Steel - si-a anuntat intentia de a prelua rivala Arcelor, o miscare pe care oficialii companiei au descris-o drept "ostila". Lakshmi Mittal (55) si-ar putea consolida astfel pentru mult timp de acum inainte pozitia de lider pe piata otelului, fapt care i-ar putea aduce un alt titlu, "stocat" de ani buni in "fisierele" fondatorului Microsoft, Bill Gates.
Prin cumpararea Arcelor, Mittal va controla 10% din piata mondiala de otel, de trei ori mai mult decat urmatorul sau rival, Nippon Steel Corp. Piata mondiala a otelului este extrem de fragmentata, fiind impartita intre cateva sute de competitori.
Preluarea este cea mai mare facuta vreodata in aceasta industrie, mai mare decat o alta preluare spectaculoasa facuta tot de Mittal in 2004, cea a LNM Holdings NV cu 15 miliarde de dolari. Noua companie va avea 320.000 de angajati, o capitalizare de piata de 40 mld. dolari, o productie anuala de 100 mil. tone de otel si vanzari anuale de mai mult de 69 mld. dolari. Prin preluarea Arcelor, Mittal va furniza otel pentru fiecare a doua masina construita in Europa.
Ca la mijlocul preluarilor Mittal este o strategie fara cusur, de asta nu se indoieste nimeni. (Ba chiar miscarile grupului sunt considerate "fascinante" de cel mai in masura sa critice concentrarea industriala, comisarul european pentru concurenta, Neelie Kroes.) Asa se face ca ultima achizitie pe care a apucat sa o faca Arcelor va fi cedata de Mittal germanilor de la ThyssenKrupp, care s-au "luptat" cateva saptamani bune cu Arcelor pentru preluarea producatorului canadian de otel.
Dofasco batuse palma cu Arcelor (intr-o tranzactie de 4,9 miliarde dolari SUA) in defavoarea propunerii facute de ThyssenKrupp (care a renuntat la dreptul de a-si majora oferta) pe 24 ianuarie, cu trei zile inainte de venirea propunerii nesolicitate a Mittal de a cumpara Arcelor. O data cu oferta pentru Arcelor, Mittal a mai anuntat ca a incheiat un acord cu ThyssenKrupp privind vanzarea tuturor actiunilor Dofasco cu 68 de dolari canadieni actiunea, mai putin cu 3 dolari fata de pretul la care actiunea Dofasco fusese cumparata de Arcelor. Mai pe scurt, multumim, dar nu avem nevoie deocamdata de noua voastra achizitie.
Planuri pe termen lung? O, da! Lakshmi Mittal nu s-a gandit inca sa ridice un templu pentru a multumi chinezilor ca au avut atata nevoie de otel si au crescut atat de mult productia grupului, ci s-a marginit sa spuna in conferinta de presa ca "aceasta tranzactie (preluarea Arcelor - n.r.) nu reprezinta decat foarte putin in fata concurentei venite din
Planurile pe termen scurt sunt mai blande: discutiile cu Comisia Europeana pentru aprobarea acestei tranzactii si a unora viitoare (despre care nu s-au dat amanunte), mutarea sediului central al companiei la Luxemburg si strategii de crestere a productiei, in paralel cu noi achizitii: "Trebuie sa avem ce oferi unei piete care va creste in urmatorii zece ani cu 3-4%", dupa cum spune Lakshmi Mittal.
Pentru moment, oficialii Mittal sunt impacati cu sine insisi pentru ca au oferit fostului rival o suma multumitoare. "Credem ca oferta este atractiva si va fi structurata astfel incat actionarii Arcelor sa aiba oportunitatea sa participe la cresterea potentiala a noii structuri si, in acelasi timp, sa primeasca si o suma generoasa", a declarat Lakshmi Mittal.
Cooptarea unor membri din managementul Arcelor in consiliul de administratie al Mittal Steel este un alt plan pe termen scurt al magnatului indian: "pentru ca suntem siguri ca acestia doresc sa ne arate din ce e construita aceasta afacere". Achizitiile grupului din Statele Unite, atat de anul trecut, cat si de anul acesta, arata o faza usor diferita in strategia Mittal: de la combinate mancate de rugina la companii cu care imparte clientii. Ceea ce arata o lupta pe doua planuri: extindere agresiva si inghitirea concurentei.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro