Mi pobre corazón
Carlos Slim Helú ar putea fi cel mai bogat om din intreaga lume, conform ultimelor relatari de saptamana trecuta din presa mexicana. In aceasta tara, unde zeci de milioane de oameni traiesc intr-o saracie lucie, o asemenea diferenta uriasa de venituri a cam incins spiritele.
Carlos Slim Helú ar putea fi cel mai bogat om din intreaga lume, conform ultimelor relatari de saptamana trecuta din presa mexicana. In aceasta tara, unde zeci de milioane de oameni traiesc intr-o saracie lucie, o asemenea diferenta uriasa de venituri a cam incins spiritele.
Companiile lui Slim Helú domina industria de telecomunicatii din Mexic si au vandut peste 130 de milioane de telefoane mobile in toata America. Afacerile lui sunt extinse in aproape toate domeniile - una dintre companii a construit cea mai mare platforma petroliera offshore a Mexicului, in timp ce alta vinde CD-uri. Slim Helú este implicat si in comert, in domeniul bancar, in asigurari, in industria miniera, in constructii de sosele si in pro-ductia de tutun. In conditiile in care modul de distributie a veniturilor in Mexic este extrem de distorsionat, Slim Helú a ajuns sa personifice elita restransa ce controleaza mare parte din economie.
Asa se face ca in cele din urma a cedat presiunii de a dona o buna parte din averea sa uriasa. La inceputul acestui an, Slim Helú a promis sa creasca finantarea oferita fundatiilor nonprofit patronate de companiile sale, de la 4 la 10 miliarde de dolari in urmatorii patru ani. In acelasi timp, a promis ca va cheltui sume importante pentru educatie si sanatate. Si a inceput sa frecventeze circuitul international al filantropiei, sa tina discursuri la conferinte, sa intre in relatii cu Bill Clinton si cu o parte din membrii familiei Kennedy. Intr-un recent interviu de doua ore, Slim a promis ca donatiile sale nu vor avea nicio limita. "Vrem sa ajungem la radacina problemelor, fara niciun fel de limita", spunea el. Pana acum, Slim a acordat deja o serie de interviuri in biroul sau, un loc ascuns la ultimul etaj al uneia dintre filialele bancii sale (Banco Inbursa), la cateva incaperi departare de o galerie unde sunt expuse opere de arta europene si mexicane. Interviurile, ca si o conferinta de presa desfasurata in luna martie a acestui an, care a durat in jur de patru ore, par a fi demersuri prin care Slim Helú spera sa-si indulceasca putin reputatia de baron cu averea stransa din fraude.
La un trabuc cubanez si o Coca-Cola Light, Slim Helú si-a explicat planurile in ceea ce priveste distribuirea averii. "Este un proiect de o viata, e o provocare", a spus el. "Solutia pentru combaterea saraciei consta in educatie, in crearea de locuri de munca. Nu trebuie sa inveti un om cum sa pescuiasca, dupa cum obisnuiau sa spuna chinezii; in loc sa ii dai pestele si sa-l inveti cum sa pescuiasca, trebuie sa-l inveti cum sa vanda pestele, asa incat sa poata manca si altceva in afara de peste." Iar mai departe, spune el, inainte de educatie este nevoie de un sistem de sanatate adecvat, incepand chiar de la alimentatia femeilor insarcinate.
Scepticii sunt de parere ca valoarea filantropiei lui Slim Helú trebuie masurata prin perspectiva pagubelor pe care le produce in economie monopolul sau din industria telefoniei. "La un anumit nivel as putea lauda filantropia lui", spune Denise Dresser, analist politic si profesor in cadrul Instituto Tecnológico Autónomo de México - "insa ar fi mai bine pentru Mexic daca ar inceta mai intai sa blocheze concurenta".
Fiul unui imigrant din Liban, Slim Helú are acum 67 de ani, este vaduv si are sase copii deja adulti - motiv pentru care a lasat operatiunile de zi cu zi ale companiilor sale pe mana fiilor si a ginerilor sai. "Are foarte multi bani si acum se poate gandi la probleme mai importante", spune Rossana Fuentes-Berain, editor in cadrul publicatiei El Universal, care a urmarit cariera lui Carlos Slim Helú in ultimii 15 ani. "Vrea sa faca parte dintr-o lume unde sa faci bani nu e un scop in sine." Slim Helú a facut avere achizitionand la preturi mici companii pe care le-a pus ulterior pe picioare. Evolutia sa pe listele de miliardari a inceput imediat dupa ce guvernul a vandut monopolul de stat Teléfonos de México, in 1990, unui grup condus de Slim Helú impreuna cu France Telecom si cu ceea ce era pe atunci Southwestern Bell.
Carlos Slim Helú a fost pozitionat ca fiind al treilea cel mai bogat om din lume in 2006, conform revistei Forbes, iar anul acesta a urcat un loc in clasament, cu o avere neta estimata la 53,1 miliarde de dolari. Sentido Común, o publicatie mexicana online care urmareste atent evolutia averii lui, sustine insa ca valoarea companiilor unde Slim Helú detine participatii a crescut atat de repede in primele sase luni ale anului, incat omul de afaceri a ajuns deja pe locul intai in clasamentul miliardarilor lumii, cu o avere totala de 57 de miliarde de dolari, depasindu-l astfel pe Bill Gates, fondatorul Microsoft.
Ascensiunea sa si drumul pana aici au fost insa pavate de anihilarea concurentei, a eforturilor facute de autoritatile antitrust de a asigura un echilibru pe piata si de actiuni de lobby intens in sfera politica, pentru a bloca legislatia care i-ar fi stat impotriva. Companiile concurente sustin ca grupul sau de telefonie mobila, Telmex, trage de timp atunci cand e vorba sa le asigure conectarea la reteaua sa nationala si ca le impune tarife prea mari ca sa le transporte semnalul. Guvernatorul Bancii Centrale din Mexic a criticat controlul Telmex pe piata, argumentand ca acesta a subminat competitivitatea tarii pe plan international.
Carlos Slim Helú recunoaste ca Telmex detine 90% din liniile telefonice functionale in Mexic, dar sustine ca jumatate dintre cele mai profitabile au fost adjudecate de competitori. "Nu ne-am opus niciodata concurentei", spune el. "N-au decat sa intre in joc." Cu toate acestea, piata telefoniei din Mexic, cu 16 linii telefonice la fiecare 100 de locuitori, a ramas mult in urma comparativ cu cea din tari precum Polonia sau Turcia din punctul de vedere al penetrarii serviciilor de baza de telefonie.
Cu banii castigati in Mexic, Slim Helú a cladit cea mai mare companie de telefonie mobila din America Latina - América Móvil, care inregistreaza un real succes pe piete mari precum Brazilia. Pe aceasta se bazeaza, de altfel, si extinderea altor companii detinute de el spre sudul continentului, indeosebi a celor de constructii si infrastructura, miza fiind licitatiile pentru construirea de drumuri si baraje.
Mexicanul are o stiinta de a combina atentia lacoma pentru detalii cu inclinatia pentru simplitate. Toate elementele necesare luarii unei decizii, dupa cum spune el, ar trebui sa incapa pe o singura foaie de hartie. Dar precizia lui cand vine vorba de cifre pare sa dispara atunci cand intra in ecuatie filantropia, intrucat sustine ca nu tine nicio evidenta a sumelor cheltuite in acest scop si nici nu poate spune unde se duce cea mai mare parte a banilor pe care ii doneaza in scopuri caritabile. Cert este insa ca Slim are in plan sa infiinteze un institut de sanatate si unul in domeniul educatiei. Fiecare dintre cele doua va fi finantat cu un capital de 500 de milioane de dolari, dupa spusele lui Arturo Elías, unul dintre ginerii lui Carlos Slim Helú, care il ajuta pe acesta in activitatile filantropice. Dupa care o sa urmeze si un institut sportiv, dedicat sporturilor pentru amatori.
Pentru institutul de sanatate, Slim va lucra cu Julio Frenk, un fost ministru al sanatatii din Mexic care s-a aflat anul trecut pe lista scurta a candidatilor la sefia Organizatiei Mondiale a Sanatatii. Implicarea lui Frenk a reusit intr-o anumita masura sa domoleasca criticile la adresa miliardarului. "Daca vrei sa faci o treaba serioasa, trebuie sa lucrezi cu profesionisti in domeniu", spune Denise Dresser. "In aceast privinta cred ca Slim Helú merge in directia corecta."
In randul micii miscari filantropice din Mexic exista sperante ca si alti oameni de afaceri vor urma exemplul lui Slim Helú. Sectorul nonprofit din Mexic este foarte restrans si opac, spune Michael Layton, seful unui proiect pentru filantropie si societate civila din cadrul unui institut de tehnologie. "In Statele Unite, oamenii inteleg faptul ca cei bogati sunt binecuvantati de Dumnezeu cu administrarea resurselor comunitatii", considera Jorge Villalobos, directorul Centrului Mexican pentru Filantropie. "In Mexic, aceasta viziune nu exista."
Nu ca Slim Helú si-ar cere iertare cuiva pentru averea sa. "Bogatia poate fi comparata cu o livada sau cu un pom fructifer", spune miliardarul. "Trebuie sa stii sa oferi oamenilor fructele, nu crengile copacilor. Si trebuie sa plantezi mai multi copaci ca sa creezi o bogatie mai mare."
Traducere si adaptare: Anca Arsene
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro