MANAGEMENT: Noua strategie pusa in practica de sefii Petrom nu se limiteaza numai la carburanti si preturi

Postat la 12 februarie 2006 2 afişări

La Petrom s-a schimbat modul de calculare a preturilor la carburanti, dupa aproape sase luni de management privat. Compania face angajari, se muta in sediu nou si are noi departamente.

La Petrom s-a schimbat modul de calculare a preturilor la carburanti, dupa aproape sase luni de management privat. Compania face angajari, se muta in sediu nou si are noi departamente.

Intr-o perioada in care oamenii de afaceri alearga dupa cota de piata, noua conducere austriaca a companiei petroliere Petrom are un alt fel de plan. Austriecii de la OMV - proprietarul Petrom - ataca piata produselor "de top", lansand noi tipuri de carburanti. Miza: o cota de piata de 4-6% la carburantii de inalta calitate, dupa cum spunea, recent, Tamas Mayer, directorul diviziei de marketing a Petrom. Asa s-a ajuns la lansarea benzinei Top Premium 99a, care ar urma sa se bata cu produse similare ale companiilor concurente, MOL sau chiar OMV. 

Aceasta este doar o mica parte din planul de marketing proaspat implementat de noua conducere a Petrom. La aproape sase luni de la intrarea "in paine", echipa de sefi (romani si austrieci) ai companiei petroliere a modificat inclusiv metoda de calculare a pretului carburantilor la fiecare statie. Coordonatorul reformei este Tamas Mayer, membru al Comitetului Executiv al Petrom, responsabil cu activitatea de marketing. El a fost cel care a pus in practica noul sistem de "tarifare" pentru benzina si motorina. Dar prin ce difera noul sistem de cel vechi?

Inainte de privatizare, conducerea Petrom stabilea un pret "de referinta" pentru carburantii comercializati prin statiile proprii. Acesta depindea de cotatiile internationale ale titeiului (Petrom importa circa trei milioane de tone de titei pe an si extrage din tara aproximativ sase milioane de tone) si de modificarea taxelor care se aplica benzinei si motorinei. Fiecare statie in parte avea dreptul, ulterior, sa adauge sau sa scada din acest pret de referinta, intr-o marja de 5%. Acela era pretul final cu care se vindeau carburantii. In mare, sistemul s-a pastrat si acum. Tariful este influentat, in continuare, de cotatiile internationale ale titeiului si de taxe. Marea diferenta este aceea ca pretul final din fiecare benzinarie se stabileste "de la centru", adica de la Bucuresti. 

Diferenta vine din conditiile specifice ale fiecarei statii: cat de mult vinde, unde este localizata etc., explica Tamas Mayer. Spre exemplu, noua benzina lansata luna trecuta de Petrom, Top Premium 99a, va costa la unele statii 35.100 de lei/litru, iar la altele va putea ajunge chiar si la 35.900 de lei. 

Noua strategie pusa in practica de sefii Petrom nu se limiteaza numai la carburanti si preturi. Benzinariile vor intra, la randul lor, intr-un proces de cosmetizare. La inceput, doar 64 dintre ele. "Am identificat 300 de statii care au potential premium. Circa 236 dintre acestea sunt modernizate", spune Mayer. Restul urmeaza sa fie "adaptate" pentru noile cerinte ale OMV. 

Despre celelalte 300 de benzinarii nemodernizate, preluate o data cu Petrom, oficialii OMV se feresc sa faca vreo declaratie. Decizia de a le pastra sau de a le vinde nu pare sa fi fost luata inca. Cel putin, nu oficial.

E drept ca renuntarea la unele statii de carburanti ar modifica pozitia Petrom pe piata romaneasca.  

Restructurarea companiei nu se opreste la distributie. Cea mai recenta miscare este mutarea intr-un nou sediu. Oficialii Petrom vor parasi sediul de pe Calea Victoriei (vizavi de Ministerul Economiei, fostul patron) si se vor muta intr-o cladire de birouri din Calea Dorobanti.

Cele doua schimbari importante (a sediului, respectiv a politicii de marketing) au fost impuse de echipa austriaca venita la post acum aproape sase luni. Chiar si la nivelul conducerii companiei este o formula oarecum atipica. 

Director general executiv a fost mentinut Gheorghe Constantinescu, cel care ocupa aceasta functie si inainte de privatizare. El este secondat de patru oficiali ai OMV. Ce-i drept, rolul lui Constantinescu in Petrom nu mai este la fel de extins ca inainte de privatizare. El se ocupa de un departament nou creat: protectia mediului, sanatate si protectia muncii si de comunicare. Una dintre pozitiile-cheie o ocupa Werner Schinhan, care se ocupa de trezorerie si afaceri corporatiste. 

Restructurarea departamentelor de la Petrom mai aduce cu sine si alte "noutati". Compania a demarat o campanie de angajari de personal, cu precadere la departamentele de resurse umane si taxe. "Suntem o companie care se dezvolta, e normal sa se faca angajari", spune Gabriel Nastase, director de comunicare la Petrom. Despre potentiale disponibilizari de personal oficialii Petrom nu spun nimic.  Asa arata noul Petrom dupa sase luni de management privat. Unii spun ca ceea ce-i mai greu de-abia acum urmeaza, iar adevarata restructurare este abia la inceput. Lunile urmatoare se va vedea daca au sau nu dreptate.  

Urmărește Business Magazin

/actualitate/management-noua-strategie-pusa-in-practica-de-sefii-petrom-nu-se-limiteaza-numai-la-carburanti-si-preturi-977210
977210
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.