SIDERURGIE: Port la Sidex

Postat la 07 februarie 2006 1 afişăre

Cand au debarcat in Normandia, pentru ca nu puteau miza pe ocuparea unui port francez, aliatii au venit cu portul dupa ei - chesoane din beton care, asamblate, au format infrastructura necesara operarii vaselor. Intr-o situatie asemanatoare se afla acum indienii de la Sidex.

Cand au debarcat in Normandia, pentru ca nu puteau miza pe ocuparea unui port francez, aliatii au venit cu portul dupa ei - chesoane din beton care, asamblate, au format infrastructura necesara operarii vaselor. Intr-o situatie asemanatoare se afla acum indienii de la Sidex.    

Un furnizor creste prea des preturile? Un partener de afaceri nu respecta termenii contractului semnat? Solutia e simpla: preluarea furnizorului, crearea unei companii care sa-i poata face concurenta sau cautarea altui partener. Cam asa se poate rezuma filosofia de afaceri a gigantului siderurgic Mittal Steel. Filosofie pusa la lucru si in Romania. Cel mai recent exemplu este cel al operatorului portuar Romportmet Galati, pe care combinatul Mittal Steel Galati (fostul Ispat Sidex) vrea sa-l cumpere. Mittal Steel negociaza cu fondul de investitii Broadhurst cumpararea actiunilor Romportmet, special construit pentru alimentarea combinatului cu materii prime. Dar pentru ca Romportmet pare sa fie prea scump pentru cei de la Sidex, acestia iau in calcul, la modul cel mai serios, construirea propriului port. 

Romportmet a fost creata la sfarsitul anilor ‘70, exclusiv pentru aprovizionarea cu materii prime a combinatului siderurgic Sidex. De altfel, si acum accesul combinatului la Dunare se poate face numai prin intermediul Romportmet. 

De ce ar prelua, totusi, Sidex un port la Dunare? O varianta pur teoretica ar fi ca in felul acesta, Sidex va fi o societate integrata, cu acces propriu la transportul materiei prime si produselor finite pe Dunare. Iar costurile ar fi mai mici. 

In realitate, lucrurile sunt ceva mai complicate. Adevarata miza a unei eventuale preluari a Romportmet de catre Mittal Steel Galati o reprezinta tinerea in frau a tarifelor practicate de operatorul portuar. Conducerea combinatului se plange ca Romportmet a crescut de mai multe ori tarifele pentru descarcare, incarcare si depozitare a marfurilor. Iar majorarile s-au facut "fara sa aiba justificari obiective sau bugetare", crede Narendra Chaudhary, directorul general al Mittal Steel Galati. 

De partea cealalta, reprezentantii fondului de investitii Broadhurst - care detine 78% din actiunile Romportmet - sustin ca scumpirile sunt justificate, ba chiar sunt sub cele practicate in Europa. Andrei Siminel, presedintele Broadhurst, pune majorarea tarifelor pe seama "cresterii eficientei si a investitiilor".

Pe acest fond, cele doua parti au initiat negocierile pentru preluarea Romportmet de catre Mittal Steel Galati. "Discutam posibilitatea de a achizitiona dreptul de operare a facilitatii portuare", recunoaste Chaudhary. Constient de pozitia de monopol a Romportmet, Broadhurst "tine la pret". Fondul de investitii are si cateva argumente: personalul foarte bine pregatit si tehnologia "de nivel european", dupa cum spune Siminel.  Aici discutiile par a fi ajuns in impas. Directorul general al Mittal Steel Galati explica si de ce. Pretul cerut de Broadhurst pe pachetul de 78% din actiunile Romportmet este atat de mare "incat cu aceeasi bani se pot construi mai multe facilitati portuare". 

Un esec al negocierilor nu convine, insa, nici uneia dintre parti. Este adevarat, Sidex depinde de Romportmet pentru accesul la Dunare. Pe de alta parte, operatorul portuar isi bazeaza afacerea aproape exclusiv pe comenzile combinatului. Lucru recunoscut de conducerea Sidex in raportul de activitate.  Dar cat valoreaza, de fapt, Romportmet? Actiunile sunt cotate la 32.000 de lei la bursa electronica RASDAQ. Iar Broadhurst are un pachet de 26,5 milioane de actiuni (78% din societate). 

Prin urmare, valoarea de piata a acestui pachet este de circa 23 de milioane de euro. Pe de alta parte, Romportmet a avut un profit de 3,7 milioane de euro anul trecut. Pornind de la aceasta cifra, unii analisti cred ca fondul de investitii poate cere pana la 40 de milioane de euro pentru a renunta la aceste actiuni.

Este dispus Mittal Steel sa plateasca un asemenea pret? Reprezentantii combinatului se gandesc la alte variante pentru accesul la transportul naval. "Analizam, in prezent, posibilitatea sa construim un port", spune Chaudhary. Pentru aceasta, compania a purtat chiar discutii cu guvernul. Posibilele locatii sunt pe Dunare sau pe Siret, spune directorul general al Mittal Steel Galati. 

Varianta construirii propriului port este sustinuta si de istoria negocierilor pentru preluarea Romportmet. Ideea ca Sidex sa detina pachetul majoritar la operatorul portuar nu este nici pe departe una noua. Dan Soiman, cel care a fost director general la combinat inainte de privatizare, a incercat sa adune de pe bursa actiunile Romportmet, inca de la inceputul lui 2001. Scopul acestei actiuni era ca Sidex sa devina "actionar semnificativ" la operatorul portuar. Operatiunea nu a avut succesul scontat. De la 8% din Romportmet, cat avea Sidex in urma cu patru ani, combinatul a ajuns, acum, la 11,5%.

Mittal Steel poate ajunge, prin urmare, la pachetul majoritar de actiuni al Romportmet numai daca va cadea la intelegere cu Broadhurst. Daca nu se gaseste o varianta de compromis, operatorul portuar ar putea sa-si  piarda clientul numarul unu. Si, inevitabil, sa-si vada profitul prabusindu-se. 

Cert este ca Romportmet va ramane "de vanzare". Actionarul majoritar este un fond de investitii care "cumpara, restructureaza si vinde", recunoaste Andrei Siminel.  Cheia problemei este la Broadhurst. Societatea va decide care este cel mai bun moment (si pret) pentru a se desparti de operatorul portuar.  

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
SIDERURGIE: Port la Sidex
/actualitate/siderurgie-port-la-sidex-979226
979226
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.