TIGARI: UE a impus Romaniei o crestere de 52,13 euro pentru fiecare i mie de tigarete in numai opt ani (2002 - 2010)

Postat la 22 februarie 2006 2 afişări

5 lei pe hartie nu-i tot una cu 5 lei incasati. Totusi, pe calculele de pe hartie se bazeaza Ministerul Finantelor, care a hotarat cresterea accizelor la tigari mai mult decat era planificat prin calendarul stabilit cu UE. Rezultatul? Cresterea preturilor la pachetele de tigarete cu 3.000 lei. Incasari mai mari la buget? Ramane de vazut.

5 lei pe hartie nu-i tot una cu 5 lei incasati. Totusi, pe calculele de pe hartie se bazeaza Ministerul Finantelor, care a hotarat cresterea accizelor la tigari mai mult decat era planificat prin calendarul stabilit cu UE. Rezultatul? Cresterea preturilor la pachetele de tigarete cu 3.000 lei. Incasari mai mari la buget? Ramane de vazut.

Distractia a inceput o data cu primele anunturi ale actualei puteri despre nevoia de a creste accizele la tutun. A urmat o avalansa de opinii si calcule. Membrii aceluiasi guvern au facut declaratii publice privind trei variante diferite de lucru, bulversand industria, iar diferentele dintre cele trei variante nu se refereau doar la nivelul de majorare, ci si la momentul aplicarii accizelor majorate. Aprilie? Nu, mai bine mai. Sau poate iunie? In cele din urma, guvernul s-a hotarat. Pentru majorarea cu 13,5% peste nivelul previzionat, s-a ales ziua de 1 aprilie. O zi potrivita - poate pentru ca mai e cunoscuta ca fiind "ziua pacalelilor". Alegerea e cu atat mai nimerita cu cat, asa cum experienta dovedeste ca socoteala de-acasa nu se potriveste cu cea de la targ, la fel si incasarile pe care mizeaza bugetul de stat s-ar putea dovedi o pacaleala.

Primul motiv ar fi ca fortarea cresterii de preturi la tigari este, mai intai de toate, un stimulent pentru piata neagra. Pentru consumatorii care chibzuiesc fiecare mie de lei pe care o scot din buzunar, preturile mai mici la tigarile de contrabanda au suficient vino-ncoace pentru a-i face sa treaca tot mai frecvent pe la tarabele basarabenilor din piata, ale caror afaceri se anunta prospere.

Daca fumatorii au putut fi pana acum convinsi de cresteri psihologice cu 1.000 lei, fie ele si ceva mai dese, adica o data la doua luni, un salt de 3 pana la 5.000 lei s-ar putea dovedi de nedigerat. Producatorii mizau, pana acum, pe un drum lin catre preturile din Uniunea Europeana, insa ultima crestere a accizelor le-a stricat planurile. 

Salturile de pret vor fi mai mari si, poate, la fel de dese. Iar vanzari mai mici pentru cei care achita accizele la buget inseamna incasari mai mici ale statului - un posibil efect pe care reprezentantii Ministerului de Finante nu l-au comentat.

Autoritatile au doua puncte de sprijin pentru a justifica actuala crestere a accizelor. Unu: alinierea accizelor la cele din UE (pentru care, in treacat fie spus, era deja stabilit un grafic prin care s-ar fi putut pastra cresteri mici - psihologic - dar dese). Doi: deprecierea neasteptata a monedei euro, care a afectat calculele bugetare. Tot in treacat fie spus, cand moneda euro crestea, bugetul de stat incasa fara mofturi mai multi bani decat previzionase.

Interesanta este si atentia pe care a decis MF sa o acorde acum sustinerii programului Ministerului Sanatatii de reducere a incidentei fumatului. Reprezentantii MF au declarat pentru BUSINESS Magazin ca programele celor doua ministere se armonizeaza intrucat "o crestere accentuata a accizelor, care va produce efecte directe asupra preturilor cu amanuntul, va conduce implicit la reducerea consumului". De ce mai mizeaza atunci Ministerul Finantelor pe incasari mai mari la buget din vanzarea tigarilor, de vreme ce spera, ca si Ministerul Sanatatii, ca acestea sa scada?

Dar incidenta fumatului nu poate scadea numai pentru ca Ministerul Sanatatii vrea asta, chiar daca e sprijinit de programele MF. Explicatia ne-o da Ionut Dobrescu, un inginer de 28 de ani care are obiceiuri bine definite. "Daca vreau sa fumez, o sa-mi iau in continuare tigari, chiar daca se scumpesc. Dar o sa caut mai ieftine si nici nu sunt greu de gasit, daca stii unde sa cauti."

Totusi, aceasta reorientare a consumatorilor catre tigari "alternative" costa bugetul nu mai putin de 230 de miliarde de lei (cam sase milioane de euro) pentru fiecare procent de piata care aluneca in zona neagra, ilegala. Un calcul sumar arata ca, pe hartie, MF ar urma sa adauge inca vreo 80 de milioane de euro la 640 de milioane de euro incasati din acciza la tutun in 2004. Dar un alt calcul, la fel de sumar, spune ca acest castig va tinde la zero daca piata neagra va creste cu 11-12% - ceea ce nu-i deloc imposibil.

Producatorii de tutun sunt constienti de asta iar revolta lor se manifesta pe diverse tonuri. SNTR a protestat public, considerandu-se cel mai defavorizat si etichetand cresterea drept anticoncurentiala. La fel si Japan Tobacco International (JTI), al treilea jucator de pe piata romaneasca. "Majorarea accizelor va duce la o comprimare a pietei tigaretelor prin apropierea dintre preturile segmentelor premium si ieftine. Vor avea de suferit producatorii de tigarete care au branduri pe segmentul de jos al pietei", explica Gilda Lazar, Director Corporate Affairs la JTI.

O alta opinie are BAT, ai carui reprezentanti considera ca daca si Carpati ar fi fost in zona cu cel mai popular pret (most popular price category), conditiile de accizare s-ar fi calculat in functie de Carpati, "dar aceasta marca are doar 5% din piata", sustine Adrian Popa, Director Corporate Affairs la British American Tobacco (BAT), al doilea jucator de pe piata romaneasca a tigaretelor. Altminteri, cresterea accizelor este inevitabila, ca si cresterea pretului tigarilor: daca se respecta calendarul agreat cu UE, pana in 2010 preturile se vor majora cu peste 200%.

Tocmai acest prag poate constitui cea mai solida explicatie pentru cresterea accizelor. Dar, daca ne uitam peste granita, la experienta vecinilor unguri, cu siguranta ca am putea invata ceva. 

Anul trecut, datorita deciziei guvernului maghiar de a majora accelerat accizele, mai devreme decat se stabilise prin calendar, pretul unui pachet de tigarete a ajuns la doi euro.  Rezultatul a fost spectaculos in sens negativ, "piata legala cazand cu 22,5%, cu impact direct asupra bugetului statului si asupra producatorilor", ne-a declarat Adrian Popa. "Ca urmare, acelasi guvern a hotarat inghetarea accizei pentru 2005", a mai adaugat Popa. Tot el a mai tinut sa precizeze ca regula accizei minime este implementata in majoritatea tarilor europene. 

"Pentru BAT, actuala acciza minima reprezinta si o garantie ca urmatoarea crestere a accizelor nu va avea loc mai devreme de luna iulie a anului viitor", a adaugat Popa.  Dincolo de aceste discutii, marea problema a maririi accizelor e alta. Si anume depasirea cu 13,5% a calendarului agreat cu UE. Mai mult, marirea este chiar ilegala conform Codului fiscal, care spune ca o astfel de masura trebuie anuntata cu sase luni inainte. Dar masura nu este numai ilegala, ci incalca si Legea transparentei, care mentioneaza ca orice schimbare legislativa cu potential impact economic trebuie comunicata asociatiilor profesionale si industriilor care vor fi afectate cu 30 de zile inainte de demararea procesului de avizare.

Dar pe cine afecteaza acciza, pana la urma? Sunt si scepticii care se considera neatinsi de marirea accizelor la tigari. Dar cum ramane cu noile accize pentru televizoare? Prin definitie, acciza este o taxa pe viciu sau lux. Ce-o fi televizorul? Viciu sau lux?

Urmărește Business Magazin

/actualitate/tigari-ue-a-impus-romaniei-o-crestere-de-52-13-euro-pentru-fiecare-i-mie-de-tigarete-in-numai-opt-ani-2002-2010-979775
979775
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.