Ce ne aşteaptă în 2013
Dacă citiţi această pagină înseamnă că sfârşitul lumii n-a venit nici pe 4 ianuarie (aceasta ar fi data prezisă, după calendarul iulian), aşa că are sens să ne gândim la tendinţele din lumea tehnologiilor care au şansele cele mai mari de a modela peisajul informatic al anilor viitori.
Ca de obicei, la început de an toate revistele fac o recapitulare a evoluţiilor din anul care s-a încheiat şi încearcă să prevadă ce ar putea urma în anul care vine. În domeniul tehnologiilor IT predicţiile sunt periculoase, aşa că risc doar una singură: 2013 nu va aduce nicio revoluţie. Explicaţia este simplă: evoluţiile semnificative din anii precedenţi nu s-au încheiat şi, înainte de a se întâmpla ceva spectaculos, e nevoie ca tehnologiile în vogă să-şi atingă limitele.
Cum era de aşteptat, zona efervescentă a anului trecut a fost cea a platformelor mobile. Android îşi consolidează supremaţia, Apple îşi sporeşte bogăţia, iar Microsoft ar vrea desigur o felie din tortul pe care l-a descoperit mai târziu decât rivalii.
Despre telefoanele inteligente se poate spune că au acum mai mulţi "muşchi", dar nu prea se remarcă evoluţii calitative. Tabletele s-au diversificat, dar nu s-au constituit într-o platformă computaţională, ci doar într-o formă ceva mai comodă de consum media. Mă aşteptam ca foarte curând să-şi valorifice potenţialul imens în zona educaţională, dar se pare că industria nu e încă interesată de acest domeniu şi preferă să-şi captureze clienţii în "ecosistemele" proprii, iar oferta de conţinut din zona divertismentului este mai uşor de valorificat.
Evoluţia previzibilă este, totuşi, integrarea nou-veniţilor (smartphones şi tablete) în mediile de business, iar cum tendinţa este de "consumerizare", firmele vor fi nevoite să-şi adapteze sistemele informatice astfel încât să le facă accesibile accesului mobil. Este o presiune spre cloud computing, iar instrumentele diversificate pe care le folosesc angajaţii vor obliga companiile să opteze între două variante.
Unele vor dezvolta aplicaţii specifice pentru acces la sistemul informatic şi îşi vor constitui propriile "app stores". Altele vor considera că e ineficient să dezvolte aplicaţii pentru toate platformele (Android, iOS, Windows etc.) şi vor miza pe o tehnologie web unificatoare care se numeşte HTML5. Speranţa mea este că a doua soluţie va fi tot mai larg adoptată, deoarece astfel se vor evita ghetourile reprezentate de gama de aplicaţii specifice platformelor, iar web-ul îşi va salva caracterul universal.
O altă consecinţă a răspândirii platformelor mobile o va reprezenta impunerea cloud-ului personal. Deoarece foarte mulţi utilizatori vor folosi mai multe aparate (PC-uri, telefoane, tablete), sincronizarea lor va deveni dificilă (sau chiar imposibilă), aşa că vor adopta serviciile unificatoare ale unui furnizor de cloud computing.
Primul candidat este Google şi astfel răspândirea platformei Android va putea fi cu adevărat valorificată, iar suita sa de aplicaţii de birotică şi stocare reunită sub umbrela Google Drive va deveni tot mai populară. Desigur, Apple, Microsoft şi mulţi alţii vor oferi alternative. Apariţia şi răspândirea televizoarelor inteligente va stimula şi zona de divertisment a cloud-ului personal, astfel încât servicii precum Netflix sau ofertele de streaming de la iTunes, Amazon sau Google vor trimite CD-urile şi DVD-urile în cartea de istorie. Nu chiar în 2013, cel puţin pe la noi.
Una dintre predicţiile emise de Gartner se referă la impunerea în mainstream a "procesării în memorie" (In-Memory Computing), cu care deja mă confrunt în dezvoltarea de aplicaţii. Computerul pe care lucrez uzual are 8 GB de memorie, dar un server cu 64 GB nu mai e o raritate, aşa că tendinţa de a păstra date şi componente de procesare în memoria activă este firească, dar schimbă uneori semnificativ filozofia dezvoltării. Mult mai semnificativ îmi pare însă ceea ce Gartner denumeşte "internetul lucrurilor" (Internet of Things). Ideea este că tot mai multe aparate (şi nu e vorba de computere) emit semnale sau date prin internet, pentru a comunica cu utilizatori umani sau cu alte aparate. Poate că nu e o noutate, dar creşterea exponenţială a numărului acestora semnalează o tendinţă.
În fine, tranziţia de la vânzări de obiecte spre servicii pe bază de abonamente, aşa cum o ilustrează Zipcar sau noul model practicat de Dell, este o evoluţie pe care nici următorul sfârşit al lumii nu o va putea opri.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro