Dar OMV insista
Cresterea afacerilor MOL din ultimii trei ani, precum si cresterea participatiei in cadrul companiei petroliere maghiare ii face pe oficialii OMV sa dea oricat pentru a prelua controlul la Budapesta. Nu numai pentru ca achizitia MOL ar reprezenta practic aproape dublarea afacerilor OMV, ci mai ales pentru ca in felul acesta OMV si-ar securiza pentru multa vreme supranumele "grupul de petrol si gaze lider in Europa Centrala si de Est".
Cresterea afacerilor MOL din ultimii trei ani, precum si cresterea participatiei in cadrul companiei petroliere maghiare ii face pe oficialii OMV sa dea oricat pentru a prelua controlul la Budapesta. Nu numai pentru ca achizitia MOL ar reprezenta practic aproape dublarea afacerilor OMV, ci mai ales pentru ca in felul acesta OMV si-ar securiza pentru multa vreme supranumele "grupul de petrol si gaze lider in Europa Centrala si de Est".
La afaceri de 18 miliarde de euro, e drept ca OMV nu este singur pe podium, ci este urmat de PKN Orlen si apoi de MOL. PKN nu este insa o afacere atat de bine concentrata ca a MOL (teritoriul vast al Poloniei cerand costuri mult mai mari de operare), plus ca OMV a tot cumparat actiuni la MOL, ajungand la o participatie de 20%. Dar cum cea mai buna securizare a pozitiei se bazeaza pe cat mai putina concurenta, saptamana trecuta, OMV nu a mai rezistat si a facut inca o oferta ostila de preluare a MOL.
Prima oferta de preluare, la fel de "nedorita si nesolicitata" ca si aceasta, a fost facuta de OMV in luna iunie. Atunci, OMV ajunsese la o participatie de 18,6% din MOL, si cum ungurii au refuzat, au continuat cumpararea de actiuni, sperand ca o oferta mai buna ii va indupleca.
Numai ca oferta austriecilor se pare ca a reusit sa scoata din sarite guvernul maghiar, care s-a pus pe treaba pentru a declara domeniul petrolier drept strategic si imposibil de instrainat. Mai mult, oficialii de comunicare ai grupului au sustinut ca oferta OMV nu are logica si ca cei de la Comisia Europeana nu vor fi acord cu crearea unui mamut energetic in zona. Ei bine, aici s-au inselat putin: prima voce care s-a auzit dinspre UE nu a criticat OMV, ci guvernul ungar, care printr-o asemenea lege ar bloca libera circulatie a capitalurilor in UE, adica, nu-i asa, tocmai unul dintre principalele motive pentru care UE a fost creata. Cu toate acestea, oficialii Comisiei Europene au declarat ca pot fi si de acord cu crearea mamutului, cu cateva conditii: ca MOL sa renunte la o rafinarie si la cateva benzinarii mai precis, cateva sute. Pe cei de la OMV nu i-ar interesa prea tare pierderea celor cateva sute de benzinarii sau a rafinariei pe care ar instraina-o MOL - in fond, piata Europei Centrale si de Est ramane atractiva oricum, prin gradul de motorizare inca in crestere si prin produsul intern brut al tarilor din regiune care este estimat sa creasca anual cu aproximativ 4%.
Iar achizitia MOL i-ar permite OMV sa se apropie de un podium mult ravnit, respectiv sa ajunga pe locul al patrulea european, devansand British Petroleum.
Insa maghiarii sunt prea putin interesati de planurile de marire ale OMV. Ei prefera sa atraga atentia ca o companie ca MOL este de doua ori mai eficienta decat OMV si ca nu vor sa auda nici in ruptul capului ca MOL, recent devenita companie exclusiv privata, sa ajunga din nou sub controlul statului, care prin definitie nu este un bun administrator. Si mai rau inca, sub controlul celui austriac.
Ca sa scape de insistentele austriecilor, Zsolt Hernadi, presedintele grupului MOL, declara presei germane, in momentul cand OMV si-a crescut participatia in MOL, ca ar intra in negocieri cu un posibil aliat strain, dar s-au uitat catre British Petroleum, Shell sau chiar Gazprom, numai sa scape de OMV.
In toiul declaratiilor celor de la MOL, presedintele OMV, Wolfgang Ruttenstorfer, a tinut sa sublinieze saptamana trecuta ca "nu-i nimic, mai este timp"; Ruttenstorfer crede ca "procesul de consolidare de pe piata de petrol si gaze din Europa Centrala va continua si a insistat ca OMV poate astepta chiar si doi-trei ani pentru a deveni elementul central al acestui proces de consolidare".
Respingerea ofertei va face ca OMV sa renunte la linia de credit de 13,5 miliarde de euro pe care o negociase cu bancile Barclays PLC si JPMorgan Chase & Co. pentru a prelua actiunile MOL pe care nu le detine inca. Ruttenstorfer insa a zambit cordial cand a declarat ca a aflat ca oferta le-a fost respinsa din nou. Zambetul a durat foarte putin - Ruttenstorfer probabil se gandea la o a treia incercare. Poate atunci va avea mai mult noroc.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro