O piata in care dictam si noi
In timp ce in materie de bunuri de consum distribuitorii straini si retelele de magazine fac regula, in domeniul materialelor de constructii romanii opun rezistenta. Nu numai ca lupta umar la umar cu numele internationale, dar au si aspiratii de companii cu acoperire regionala. Dar nu la nivel de tara, ci de continent.
In timp ce in materie de bunuri de consum distribuitorii straini si retelele de magazine fac regula, in domeniul materialelor de constructii romanii opun rezistenta. Nu numai ca lupta umar la umar cu numele internationale, dar au si aspiratii de companii cu acoperire regionala. Dar nu la nivel de tara, ci de continent.
Arabesque Galati, unul dintre cei mai importanti distribuitori si comercianti de materiale de constructii, vrea sa imprumute 56 de milioane de euro de la International Financial Corporation (IFC) pentru extinderea activitatilor din Romania, Ucraina si Moldova si pentru patrunderea in Serbia si Bulgaria. Suma totala a investitiilor programate de companie este estimata la 90 mil. euro. Dincolo de valoarea investitiilor - nu foarte mari in comparatie cu cele cheltuite pentru deschiderea primului hipermarket Auchan (40 mil. euro), dar uriase in comparatie cu deschiderea unui supermarket (1,5 mil. euro) - cel mai interesant suna tinta (nu neaparat declarata) a companiei: jucator regional la nivel continental. Prezent acum in trei tari, Arabesque vrea sa-si intinda reteaua in alte doua, iar cu cinci tari in portofoliu compania intra deja in capitolul multinationalelor.
Poate nici asta n-ar produce prea mare surpriza, daca n-ar fi vorba de o afacere controlata de un roman - omul de afaceri Cezar Rapotan - caci cumparatorii s-au obisnuit cu invazia numelor internationale, care mai de care mai greu de citit/pronuntat de clienti fara cunostinte de franceza sau germana. Dar cum firmele romanesti din distributie si retail ce-au trecut peste granite se pot numara pe degete, se poate spune ca romanii s-au obisnuit mai degraba sa se lase invadati decat sa invadeze ei. Mobexpert, cel mai jucator de pe piata locala de mobilier, este pana acum printre putinii retaileri ce au pasit peste granite, prin magazine in
In domeniul distributiei insa, extinderea in regiune nu este un fenomen nou. Aquila, una dintre cele mai mari firme locale de distributie de bunuri de larg consum, a iesit peste granite inca din 2003, prin infiintarea firmei Standard AVD in
Atat retailerii, cat si distribuitorii romani sunt insa mai activi intre hotare. Si daca strainii domina clar segmente precum cash & carry (Metro si Selgros), hipermarket (Carrefour, real, Cora, Kaufland, Auchan) si supermarket (Mega Image, La Fourmi), in domeniul bricolajului lucrurile se schimba radical. "Indiferenta" retelelor internationale, vreme de ani buni, fata de piata romaneasca, a dat ragaz romanilor sa actioneze. Asa ca romanii de la Ambient si Dedeman lupta de la egal la egal cu nemtii de la Praktiker si francezii de la Bricostore, chiar daca piata se aglomereaza prin intrarea (deja sau in pregatire) si a altor actori cu nume straine, ca Mr. Bricolage, Baumax sau Hornbach. Reteaua Ambient, dezvoltata de sibianul Ioan Ciolan, numara acum 35 de magazine si 11 centre comerciale. Dupa 13 ani de existenta compania a depasit, in 2006, cifra de afaceri de 120 de milioane de euro, vanzarile fiind mai mici decat ale Praktiker (153,6 mil. euro), dar mai mari decat ale Bricostore (circa 90 mil. euro).
La capitolul intentii se inscriu insa antreprenori romani ce si-au fixat drept tinta sa-si scoata produsele - si chiar retelele - in tari vecine. Planurile creionate de cel mai mare retailer roman din domeniul vestimentar, Dinasty, vizeaza ca pasul peste granitele tarii sa fie facut in trei ani. Compania doreste ca la orizontul lui 2017 sa opereze o retea cu peste 50 de magazine, in conditiile in care acum are 30 de puncte de vanzare, din care opt sub brandul Dinasty si 22 poarta numele Alb si Negru (in parteneriat cu casa de moda Agnes Toma).
Cu un pas mai inaintea altor afaceri romanesti - cu filiale in alte doua tari, Arabesque si-a batut in cuie programul de investitii pentru urmatorii trei ani in perspectiva obtinerii creditarii de la IFC, care va veni in doua transe egale, atat in mod direct, cat si printr-un imprumut sindicalizat.
Interesant este ca Arabesque a intrat discret si pe piata de bricolaj, prin primul magazin deschis pe piata romaneasca in franciza sub brandul francez Mr. Bricolage, in ultima parte a anului trecut.
Compania a fost evaluata in Topul celor mai valoroase companii din
Pe piata romaneasca companiile internationale de comert se afla intr-o cursa contra cronometru pentru a-si extinde si, dupa caz, consolida afacerile, dar ofensiva romanilor se profileaza tot mai clar. Intr-un peisaj din ce in ce mai aglomerat, supapa de crestere a afacerilor romanesti este extinderea peste hotare.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro